Ahad, 24 November 2013

Allah Know and Give The Best =)


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum wbt~
Segala puji-pujian dan setinggi-tinggi kesyukuran kita panjatkan kepada Allah SWT.

Kita hidup lagi hari ini, 
membawa perjuangan besar untuk diri...
Kita hidup lagi hari ini
untuk menebus kembali dosa-dosa semalam...
Ini peluang yg jarang kita nampak dan manfaatkan
Allah Maha Pengampun, Allah Maha Penyayang
Allah Al-Ghafur, Allah Ar-Rahim...

Kita hidup lagi hari ini, 
untuk menyediakan bekalan bagi hari esok...
Bekalan akhirat kita, 
Ini hakikat yg kita selalu lupa
Tapi Allah Maha Bijaksana, Allah Maha Adil
Allah Al-Hakim, Allah Al-Adl...



Dear sahabat-sahabat ...
Insyaa Allah ana nak share luahan dari hati ana tentang apa yang ana jalani sekarang. Tapi, sesungguhnya mungkin luahan ini terselit juga prasangka-prasangka...kerana ia datang daripada hati seorang pendosa (ana) -.-

Subhanallah, hikmahnya Allah hamparkan jalan ini untuk diri ana. Berada di PASUM dengan izin Allah, banyak sekali ibrah yang ana dapat. Sungguh, before nie ana kat sekolah, SEMASHUR, sangat2 lah malas. Ana jarang sangat buat homework dan siapkan task2 dari cikgu. Astaghfirullahal 'Azim, sedangkan itu adalah amanah ana sebagai seorang pelajar. Tapi, ana usaha la jugak buat cket-cket, hehe...

Namun begitu, sahabat-sahabat...
Allah menunjukkan kepada ana betapa Ar-Rahman dan Ar-Rahimnya Dia...
ana dapat keputusan SPM yang sangat wow! subhanallah~tiada kata dapat menggambarkan kesyukuran ana dan orang sekeliling ana atas nikmat Allah ini...

Dear sahabat-sahabat...
Kemudian Allah tetapkan ana untuk berada di PASUM. Pusat pendidikan dan tarbiyah yang ana pandang sebelah mata je sebelum ni. Tapi ana tetap ada di sini sebab ana yakin dan percaya yang Allah sentiasa memberikan yang terbaik untuk ana! Ana akui sangat yang ana sangat lemah lah dalam membuat keputusan, sebab ana sangat takut dengan perkara yang ana bakal pilih. Jadi, ana sentiasa mendoakan keputusan dan perancangan ana adalah berada dalam perancangan Allah, iaitu sebaik-baik perancang...

Lama, lama sangat untuk ana singkap hikmah sebalik adanya ana di PASUM...
Hati ana mungkin berkabus dan sangat gelap, sehinggakan cahaya susah nak masuk... Setelah satu semester habis, sahabat-sahabat....
Sekarang, ana dah pun berada dalam semester 2....
Baru ana sedar, baru hati ana celik dalam kekabusan, melihat hikmah dari Allah SWT

Allah Maha Tahu yang ana malas,
Allah letakkan ana di tempat yang kita tak boleh nak malas2,
Allah Maha Tahu yang ana susah mendisiplinkan diri,
Allah letakkan ana di tempat yg u must manage ur time wisely!
Allah Maha Tahu yang ana lemah dalam praktikal,
Allah letakkan ana di tempat yang ana belajar memperbaiki kelemahan ana!


Subhanallah, teman-teman...
Hikmah Allah itu tersembunyi, Allah Maha Bijaksana tidak memberi dengan direct... tp Allah beri dengan hikmah yang cukup halus. Dan setelah kita bersihkan hati, kita dekat dengan Allah, baru kita dapat rasa teman-teman...

Inilah didikan dari Allah, tarbiyyah dari Allah...
Alhamdulillah ya Allah, terima kasih Allah =)
Terima kasih juga buat semua, ayah ibu, kakak adik, sahabat-sahabat
yang secara tidak sengaja, tidak langsung mendoakan ana

Bagi teman-teman yg turut membaca penulisan ana...
Jika belum pernah merasakan indahnya hikmah dari Allah, carilah...
Marilah teman-teman, kita sama-sama koreksi hati kita...
Subhanallah~ manisnya ana rasa sekarang! Ana tak cakap ngan orang, ana rasa dan tulis dari hati, insyaa Allah. 

Doakan ana~
Semoga Allah redha =)










Khamis, 14 November 2013

Kerja Kita Besar!


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum wbt :D
Kaifa halukum? 
Alhamdulillah, ana sudah pun melangkah satu langkah ke hadapan. Allah~ bukan mudah ana nak titipkan tinta di blog kesayangan ni. Namun, apa yang Allah kurniakan...iaitu rasa tanggungjawab dan rindu menulis. Dua tuntutan hati dan iman, subhanallah...itu yang menggerakkan langkah ana ke hadapan. Tak cukup dengan itu, perlu ada ilmu :)
Insyaa Allah, semoga perkongsian ana kali ini bermanfaat untuk semua dan nafsi juga :D

Tahukah saudara-saudari yang dikasihi kerana Allah?
Menulis itu tidak mudah :) Lagi-lagi setiap apa yang dititipkan ini akan menjadi penyaksian di akhirat kelak. Jadi, bagi ana sendiri...ana akan berusaha menulis dengan apa yang ana rasa dekat dengan hati ana, supaya hati antum juga dapat merasakan getaran frekuensi yang sama dengan apa yang ana rasa :) Insyaa Allah, semoga Allah izinkan ye!




Subhanallah, 
Kerana Allah izinkan, pada 10/11 yang lepas, ana dengan sahabat, Alia Syahida join seminar, Bagaimana Menyentuh Hati? Seronok sangat! Pelbagai perkongsian daripada asatizah yang sangat berpengalaman. Alhamdulillah, banyak ilmu yang ana dapat :) untuk menyentuh hati ana dan juga orang-orang di sekeliling ana. Jazakallah khoiron kathiro kepada ayah ibu ana, sahabat ana dan ayah ibunya, may Allah bless ;)

Dear sahabat,
Ana dapat rasakan tamparan hati, tamparan iman kepada diri ana. Itu yang ana belajar :) Alhamdulillah, itu yang ana cari :) Namun, daripada tamparan itu ana perlu bangun, walau sakit, walau susah. Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis, bukan? Doakan ana ye!

Asif jiddan, mungkin setiap perkongsian ana membawa mesej yang sama...:) Sebab ana sendiri sedang mengesot, merangkak, bertatih pon belum dalam membina individu muslimah dalam diri ana. Lemahnya diri ini...


Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah,
KERJA kita BESAR ya asdiqa'i... Kita pikul AMANAH yang BESAR sebenarnya... Nampak berat ye, tapi inilah hakikat jalan dakwah dan tarbiyah :) 



Gambar di atas, membuatkan ana banyak muhasabah diri. Ana memang kesuntukan masa, tapi ana masih ada masa. Jadi, harapan itu masih ada :) Banyak yang perlu ana rancang dan perbaiki, bermula dengan diri ana sendiri. Insyaa Allah...

Semoga Allah redha,