Rabu, 21 Disember 2011

---Apakah erti solehah pada kita? ---

 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
Assalamualaikum...moga kita sentiasa dilimpahi dengan rahmat daripadaNya
~InsyaAllah~
 
Nak tak jadi muslimah yang solehah, mukminah?
Siapa yang akan jawab tidak kan?
Saya sendiri pun nak...
Ibaratnya, sebenarnya wanita sangat sukakan pujian...tapi, sering menolak pujian!
 
Memang pelik...tapi, hati over the moon bila dengar pujian ke atas diri...
Namun begitu, Alhamdulillahi Rabbil 'Alamin.
~Segala pujian hanyalah untuk Allah, Tuhan sekalian alam~
 
Jadi, berbalik kepada tajuk...
Tak ramai,
Muslimah yang cukup kuat untuk menjadikan pengetahuan itu suatu amalan
Tak ramai,
Muslimah yang sebenarnya mencari hikmah dirinya diciptakan Tuhan
Tak ramai,
Muslimah yang cuba mendalami apakah erti suatu keimanan
Namun ramai,
Muslimah yang bercakap tapi tidak amalkan
Muslimah yang menyeru tapi terkapai-kapai
Muslimah yang hanya pada semangat tapi bukan pengetahuan...
 
Sejauh manakah kita sebenarnya,
mungkin hanya satu inci dari alam dunia
sedangkan dah bertahun kita cuba mengejar alam sana

Memahami bukan setakat mengetahui
Tapi memahami itu mampu membuka segenap pintu di hati
Memahami bukan setakat mendalami
Tapi mestilah cukup untuk melonjak tarbiyah diri
Memahami bukan setakat mempersoalkan
Tapi hendaklah mencoret sebuah kesan
Memahami bukan semudah yang kita sangka

Kerana...
Hanya dengan memahami,
We can understand and practice...
And of course,
Islam can be our way of life... 

~Suatu yang sangat terkesan, apabila saya mendengar luahan Solehah Wan Nur Mazuani
Mari sama2 kita saksikan =) APA ERTI SOLEHAH PADA KITA?


 
 

Selasa, 20 Disember 2011

‌Sharing....Revolusi Syria


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, pd 6 Disember, hari Selasa yg lepas, wakil KSA telah sempat hadir mendengar Perkongsian Antarabangsa mengenai Revolusi Syria, di Dewan Banquet UPM. Penyampai perkongsian tersebut ialah Al-Syeikh Dr. Khaled Hasan Hindawi, yang merupakan pembantu khas kepada Al-Syeikh Dr. Yusof Al-Qaradawi. Al-Syeikh Dr Khaled berasal daripada Syria, namun kini menetap di Qatar. Beliau melawat ke Indonesia dan Malaysia, serta bertemu wakil-wakil kerajaan kedua-dua negara dan rakyat umum, dalam misi menerangkan situasi sebenar Revolusi Syria.

Kini Revolusi di Syria telah masuk 8 bulan dan keadaan sebenar disana adalah sgt dahsyat. Rakyat dibunuh, diseksa, para wanita diperkosa, dan pelbagai lagi kekejaman yg dilakukan oleh rejim Bashar Al-Asaad terhadap rakyat Syria sendiri.

Latarbelakang Syria
- Syria diperintah oleh golongan syiah yg sesat
- Komponen rakyat Syria: 6% syiah, 10% kristian, 84% Islam
- Syria merdeka drp Perancis pd tahun 1945
- Pada 1971, Hafiz Al-Asaad menjadi Presiden Syria selama sekitar 30 tahun
- Kini anaknya, Bashar Al-Asaad menjadi Presiden Syria setelah kematian bapanya, Hafiz

Asaad & Israel
Asaad mendakwa negara Syria benteng yang berdepan dengan Israel – satu pembohngan kerana tak pernah sebiji peluru pun ditembakkan ke arah Israel, Bukit Golan yg dirampas israel drp Syria masih menjadi milik Israel; malahan pihak tentera rejim Asaad memilih utk membunuh penduduk Syria yg tinggal 6 km drp sempadan israel, berbanding membunuh tentera israel di sempadan
- Bashar Asaad dan saudara perempuannya Bushra menghubungi Netanyahu yang menyatakan bahawa Bashar tetap pemimpin yang menjaga maslahah Israel

Punca Revolusi Syria
- 28 orang murid sekolah rendah yang bermain2 telah menulis protes di papan dinding yg mengutuk rejim Bashar. Kanak2 ini kemudiannya telah ditangkap – seorang dibunuh dan selainnya diseksa, dengan cara mencabut kuku2 tangan dan kuku2 kaki mereka
- Apabila para bapa mahu mengambil anak2 mereka, para penyiksa mengatakan bahawa “biar kami bersama wanita kamu supaya dapat anak baru!”(memperkosa isteri2 mereka supaya melahirkan anak baru)
- Perkara ini merupakan sesuatu yg sangat menghinakan!!
- Perkara ini telah mencetuskan Revolusi Syria

Rakyat Syria Bangkit!
- 15 Mac 2011 bermula pemberontakan besar-besaran hingga kini
- 157 tempat memberontak (hancurkan patung Asad); Jumaat 2 Disember yang lepas 3 juta rakyat memberontak
- Pada mulanya Asad menggunakan senjata sementara rakyat tidak menggunakan senjata
- Damsyik dan Haleb pun sudah mula bangun
- Sebuah kampung 6 km dari Golan diserang, tapi Asad tidak pula menyerang Israel yg merampas Bukit Golan itu
- Kini 29,000 orang tentera telah berpaling tadah meninggalkan rejim dan berpihak kpd rakyat Syria. Mereka berkawal melindungi rakyat Syria

Kekejaman pihak rejim
- Kini sudah 10,000 syahid (termasuk budak Kristian yang mati), ada juga puak Druz bersama-sama pemberontak
- 39,000 rakyat telah cedera
- Sekitar 100,000 dipenjara dan diseksa, mata dicungkil, lidah dipotong, 413 syahid setelah diseksa
- 400 kanak-kanak syahid
- Wanita diperkosa depan suami
- Dalam satu kejadian, hospital diserang menyebabkan 19 doktor dibunuh, dan 40 orang pesakit dibunuh
- Zainab al-Husni berusia 23 tahun cuba diperkosa oleh tentera. Namun beliau melawan – beliau diseksa dan terus anggota badannya dipotong 4 kerat, kemudian dilemparkan ke depan keluarganya
- Umm ‘Abdillah diperkosa oleh lima orang tentera, mereka mengatakan bahawa anaknya bukan Abdullah tapi ‘Abdu Bashar, ‘Abdu Maher (saudara Bashar Asad)
- Pemberontak yang ditangkap dipaksa menukar syahadah kepada lailahaillabashar (kelihatan jelas dalam video yang dikongsikan)
- Kapal terbang, 400 kereta kebal digunakan untuk menyerang rakyat dan 21 masjid serta 4 gereja telah dimusnahkan
- Kini seramai 16 000 orang pelarian rakyat Syria berada di sempadan Turki


Itulah serba sedikit info/maklumat yg benar yg KSA dapat kongsikan kpd Sahabat Aqsa dan para pelawat sekalian. Pihak KSA harap agar Sahabat Aqsa/pelawat/pembaca dapat 'share' info ini kpd rakan2 yg lain.
Marilah kita banyakkan berdoa kpd Allah swt agar membantu dan melindungi rakyat Syria yg dalam kesusahan.

Boleh juga lihat di link ini.

Khamis, 15 Disember 2011

Kisah Ayat Kursi


بسم الله الرحمن الرحيم

 Assalamualaikum....=) Insya Allah esok saya nak balek asrama dah....
Asif sangat dah abaikan tanggungjawab yang sendiri mau pikul ni 
(wat blog tp maleh nak update ==')
~Astaghfirullahal'azim~

Di sini saya ada sedikit perkongsian...
About "Ayatul Kursi"
saya dengar cerita nieh dari Tanyalah Ustaz TV9


Ceritanya bermula dengan tanggungjawab yang diamanahkan Rasulullah SAW kepada Abu Hurairah ra. Iaitu? beliau diamanahkan untuk menjaga gedung harta zakat...
Rasulullah SAW sangat mempercayai beliau untuk memegang amanah itu.


Sehinggalah pada suatu hari,
di mana Abu Hurairah mendapati ada barang yang hilang setelah dibuat semakan...
Kemudian, beliau bertekad untuk mencari siapakah pencuri tersebut.
Jadi, beliau pun menunggu dan memerhatikan gedung itu pada hari2 yg berikutnya.
Dan, akhirnya pencuri itu dapat ditangkap.


Pencuri itu adalah sejenis makhluk kecil (bak kata org2 zaman moden ni, toyol)
Lalu ditanyalah kepada makhluk tersebut, gerangan apakah kamu mencuri? -.-
Makhluk itu menjawab bahawa dia sangat lapar kerana dah berhari-hari tidak makan.
Jadi, kerana kasihan...Abu Hurairah pun membebaskan makhluk itu dengan peringatan supaya tidak melakukannya lagi.


Namun begitu, buat kedua kalinya, harta zakat tersebut didapati hilang.
Operasi yang sama telah dijalankan Abu Hurairah dan
pencurinya merupakan makhluk kecil itu juga... lalu ditanya 
mengapa masih mencuri harta zakat?
Makhluk kecil itu menjawab, "Isteriku serta anak-anakku sedang kebuluran."
Maka sekali lagi, 
makhluk kecil itu dilepaskan setelah diperingatkan untuk tidak mencuri lagi.


Setelah 3 kali berturut-turut harta zakat kurang bilangannya, 
Abu Hurairah tidak berdiam diri...
Malangnya, makhluk kecil itu juga yang mencuri buat kali ketiga...
Berkatalah Abu Hurairah kepadanya,
" Kali ini aku akan membawa kamu berjumpa Rasulullah!"
Maka bergetarlah seluruh badan makhluk itu...
dia sangat takut untuk dibawa berjumpa Rasulullah. 


Lalu berkatalah makhluk kecil itu," Aku tidak mahu dibawa berjumpa Baginda. Aku takut...Aku berjanji tidak akan mencuri lagi. Bacalah ayat kursi, nescaya aku tidak akan mengganggumu dari malam hinggalah keesokkan pagimu."


~Menurut cerita tersebut, dari situlah hikmahnya Ayat Kursi itu sebagai pelindung kepada hambaNya...InsyaAllah, marilah bersama kita amalkan baca Ayat Kursi, mohon perlindungan dari Illahi =)

---Wallahu'alam---